Vi gjorde ganska nyligen en uppdatering av våra paketlösningar. Det tryckta materialet alltså.

När vi skrev texterna och beskrivningarna försökte vi tänka på hur mycket gemene man egentligen förstår av alla tekniska termer yrkesmän slänger sig med. Förmodligen inte särskilt mycket. CMS, WP, SEO, SEM, PHP, MySQL, CSS – listan kan göras oändlig. När man använder sådana uttryck uppstår samma situation som ibland uppstår när man går på konstmuseum med modern konst.

Ingen vill vara personen som inte förstår. Som säger ”fel”. Det får oss att känna oss lite dumma, generade och får förmodligen effekten att vi inte gärna går på konstmuseum igen. För ett konstmuseum är det kanske ingen större fara om så sker, men för ett företag kan det ha allvarliga konsekvenser.

Termerna vi använder måste kunna förstås t.o.m. av klienter som i extrema fall knappt klarar av att skicka e-post. Ingen skam i det. Alla har olika styrkor och kompetens. Det är därför vi finns. För att kunna hjälpa alla att få en webbplats som de har glädje och nytta av. Även dom som känner ett motstånd till ”det där med Internet”.

Vi träffade en klient förra veckan och provade vår nya strategi.

– Vi vill också föreslå att ni satsar en del på SEO…

(Oförstående ansiktsuttryck från klienten)

– …något vi kallar Googlebarhet. Att göra det lättare för era kunder att hitta ert företag på Google. Och att hjälpa er hamna högre i resultaten på Google.”

– Jaha! Jo, det behöver vi hjälp med – att komma högre upp på Google.

Ovanstående är naturligtvis bara ett exempel av många. Det gör livet väldigt mycket lättare för en klient om de har en tydlig bild och förståelse av vad de betalar för. Förstår man inte vad man köper, kan man inte heller bedöma om det är en matnyttig tjänst eller ej. Ganska självklara saker.

Something Else löfte till dig: Vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa dig förstå våra tjänster till fullo och dess värde för ditt företag. Så att du kan fatta ett informerat beslut.

Förkortningar man inte förstår gör ingen glad.